3.20.47 – Het slot

Met deze drie beden dragen we speciaal onszelf en alles wat van ons is aan God op. En ze laten duidelijk zien, wat ik eerder gezegd heb, dat de gebeden van christenen openbaar moeten zijn en bedoeld moeten zijn voor de openbare opbouw van de kerk en het bevorderen van de gemeenschap van de gelovigen. Want niemand bidt of hem persoonlijk iets gegeven mag worden. Nee, we bidden allemaal samen om ons brood, om vergeving van zonden en of we niet in verleiding gebracht mogen worden, maar van de boze verlost mogen worden.

Bovendien wordt de reden eraan toegevoegd, waarom we zo vrijmoedig mogen bidden en er zo vast op mogen vertrouwen dat we krijgen. Weliswaar ontbreekt die reden in de Latijnse Bijbels. Maar toch past die er zo goed bij dat we die niet moeten weglaten: ‘Van Hem is het koninkrijk en de macht en de glorie tot in eeuwigheid.’ Mattheüs 6:13

Dit is de vaste en kalme rust van ons geloof. Want als we God onze gebeden zouden moeten opdragen omdat wij dat waard zouden zijn, wie zou dan tegenover Hem maar een kik durven geven? Maar nu zullen we nooit zonder reden zitten en we zullen nooit het vertrouwen kwijt raken om te bidden, zelfs al zijn we de meest ellendigen en meeste onwaardigen van alle mensen en is er niets dat voor ons pleit. Want ook onze Vader kan nooit beroofd worden van zijn koninkrijk, macht en glorie.

Aan het eind wordt er toegevoegd: ‘Amen.’ Dat geeft aan hoe vurig we ernaar verlangen om te krijgen waar we God om gebeden hebben. En het versterkt onze hoop dat we al die dingen al gekregen hebben en dat ze ons vast en zeker toegestaan worden. Want God heeft het beloofd en Hij kan niet liegen.

En dat komt overeen met de formule die ik eerder genoemd heb: ‘Heer, doe het omwille van uw naam, niet omwille van ons of onze rechtvaardigheid.’ Daarmee geven de heiligen niet alleen uitdrukking aan de bedoeling van hun verzoeken. Ze geven daarmee ook toe dat ze het niet waard zijn om te krijgen waar ze om vragen als God geen reden vindt bij zichzelf en dat hun vertrouwen dat ze God kunnen overhalen alleen gebaseerd is op Gods aard.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.