3.20.27 – Samenvatting

Een korte samenvatting. Als belangrijkste onderdeel van het dienen van God, prijst de Schrift ons het aanroepen van Hem aan. Deze plicht van vroomheid eist God van ons en alle andere offers zijn daaraan ondergeschikt. Daarom is het overduidelijk een heiligschennis als we ons gebed richten tot anderen. In Psalm 44 wordt daarom ook gezegd: ‘Als we onze handen uitstrekken naar een vreemde god, zou God daar dan geen onderzoek naar doen?’ Psalm 44:21-22

Bovendien wil God dat we Hem alleen aanroepen vanuit geloof. En Hij beveelt ons uitdrukkelijk dat we onze gebeden moeten vormen volgens de norm van zijn Woord. Kortom, als geloof, gebaseerd op het Woord, de moeder is van juist gebed, wordt het gebed onvermijdelijk bedorven zodra het van het Woord afwijkt. En ik heb al aangetoond dat, als je de Schrift raadpleegt, daarin deze eer alleen aan God wordt toegekend.

Wat betreft de taak van de voorbede: we hebben ook gezien dat die eigen is aan Christus. En een gebed is alleen aangenaam voor God als het door die middelaar geheiligd is. Weliswaar zenden de gelovigen onderling ook gebeden omhoog voor hun broeders. Maar zoals we gezien hebben, doet dat niets af aan de enige voorbede van Christus. Immers, als de gelovigen zichzelf of anderen aan God opdragen, steunen ze allemaal altijd op Christus’ voorbede.

Bovendien heb ik geleerd dat mijn tegenstanders dit onterecht op de doden laten slaan. Want we lezen nergens dat hun wordt opgedragen om voor ons te bidden. De Schrift spoort ons wel vaak aan om elkaar deze dienst te bewijzen, maar over de doden zegt de Schrift geen woord. Sterker nog, Jacobus voegt deze twee dingen samen: we moeten elkaar onze zonden belijden en over en weer voor elkaar bidden. Impliciet sluit hij de doden daarmee dus uit. Jacobus 5:16

Daarom is dit ene argument voldoende om deze dwaling te veroordelen: bidden zoals het hoort, vindt zijn oorsprong in geloof en geloof komt voort uit het luisteren naar Gods Woord. Romeinen 10:14-17 In dat Woord wordt deze verzonnen voorbede niet één keer genoemd. Want uit bijgeloof heeft men zich zomaar advocaten toegeëigend, zonder dat God die gegeven heeft. De Schrift staat vol van allerlei vormen van gebed. Maar toch vind je daar geen enkel voorbeeld van deze voorbede, waar – zo gelooft men in het pausdom – geen enkel gebed zonder kan bestaan.

Verder staat vast dat dit bijgeloof ontstaan is uit een gebrek aan vertrouwen. Óf omdat ze met Christus als voorbidder niet tevreden waren, óf omdat ze Hem volledig van deze eer beroofd hebben. Dat dat laatste het geval is, kun je gemakkelijk bewijzen uit hun onbeschaamdheid. Want het sterkste argument dat zij in stelling brengen om te bewijzen dat we de voorbede van de heiligen nodig hebben, is dat we het niet waard zijn om op de gewone manier naar God toe te gaan. Ik erken dat dit volkomen waar is. Maar ik concludeer daaruit dat ze voor Christus niets over laten. Want ze vinden zijn voorbede waardeloos als daar geen Joris, Hippolytus of andere van zulke spoken bij komen.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.