Insitutie Boek 3 – Het delen in Christus 3.20 – Het gebed 3.20.18 – Christus als advocaat en de offers in het Oude Testament

3.20.18 – Christus als advocaat en de offers in het Oude Testament

En we moeten er nauwkeurig op letten op welk moment Christus beveelt dat zijn leerlingen hun toevlucht moeten nemen tot zijn voorbede: nadat Hij naar de hemel is gevaren. Hij zegt: ‘Op dat moment moeten jullie bidden in mijn naam.’ Johannes 16:26

Het is zeker dat ook vanaf het begin ieder die gebeden heeft, alleen verhoord is omwille van de middelaar. Daarom had God in de wet bepaald dat de priester, die alleen het heiligdom binnenging, de namen van de stammen van Israël op zijn schouders moest dragen en hetzelfde aantal edelstenen op zijn borst. Exodus 28:9-21 Het volk moest echter op afstand in de voorhof blijven staan. Vandaar af moesten zij hun gebeden bij die van de priester voegen. Ja, zelfs het offer was bedoeld om de gebeden geldig te maken en kracht te geven. Dit schaduwachtige ritueel van de wet leerde zo dus dat we geen van allen God onder ogen mogen komen en dat we daarom een middelaar nodig hebben. Die verschijnt daar in onze naam. Hij draagt ons op zijn schouders en heeft ons op zijn borst gebonden. In zijn persoon kunnen wij verhoord worden. Bovendien leert dit ritueel dat de gebeden gereinigd worden door het vergieten van bloed. Anders zouden ze nooit helemaal schoon zijn, zoals ik al gezegd heb.

We zien dan ook dat de heiligen, als ze graag iets wilden krijgen, hun hoop op een offer vestigden. Want ze wisten dat elk gebed daar door bekrachtigd werd. David zegt: Laat Hij aan je spijsoffer denken en je brandoffer vet maken.’ Psalm 20:4 Hieruit kunnen we concluderen dat God vanaf het begin verzoend werd door de voorbede van Christus. Alleen daarom nam Hij de gebeden van de vromen aan.

Maar waarom wijst Christus dan een nieuw moment aan waarop zijn leerlingen moeten beginnen in zijn naam te bidden? Alleen omdat deze genade nu nog heerlijker is en daarom dus nog aantrekkelijker voor ons hoort te zijn. Dat bedoelde Hij ook toen Hij net daarvóór zei: ‘Tot nog toe hebben jullie nog niets gebeden in mijn naam. Bid …’ Johannes 16:24 Niet omdat ze nog helemaal niets wisten over de taak van de middelaar. Want alle Joden hadden de basisbeginselen daarvan geleerd. Nee, omdat ze nog niet duidelijk wisten dat Christus door zijn hemelvaart een nog zekerder advocaat van de kerk zou zijn dan eerst. Christus wil het verdriet over zijn afwezigheid verzachten met een bijzondere vrucht. Daarom leert Hij dat ze deze geweldige zegen tot nog toe hebben moeten missen, maar nu zullen ze daarvan kunnen genieten. Als ze vertrouwen op zijn voorspraak, kunnen ze God met nog meer vrijmoedigheid aanroepen. Daarom zegt de apostel dat Christus met zijn bloed een nieuwe weg heeft ingewijd. Hebreeën 10:20

Onze slechtheid is dus nog minder te verontschuldigen als we zo’n onschatbare zegen, die speciaal voor ons bestemd is, niet – zeg maar – met beide handen aangrijpen.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.