Insitutie Boek 3 – Het delen in Christus 3.2 – Geloof 3.2.42 – Geloof en hoop zijn onafscheidelijk

3.2.42 – Geloof en hoop zijn onafscheidelijk

Welnu, overal waar dit geloof leeft, gaat het onvermijdelijk samen met de hoop op eeuwig behoud. Die twee zijn onafscheidelijk. Of beter, het kan niet anders of een levend geloof verwekt en baart die hoop uit zichzelf. Want als de hoop ontbreekt, bewijst ons dat dat wij geen geloof hebben, met hoeveel mooie woorden we er ook over spreken. Want we hebben gehoord dat geloof een vaste overtuiging inhoudt dat God betrouwbaar is. Hij kan niet liegen of bedriegen. Wat Hij zegt kan niet zonder betekenis zijn. Wie deze zekerheid gekregen hebben, verwachten dus vast en zeker tegelijk ook dat God zijn beloften zal nakomen. Ze zijn ervan overtuigd dat het niet anders kan of die beloften zijn betrouwbaar. Kortom, hoop is dus niets anders dan het verwachten van die dingen waarvan geloof gelooft dat God die echt beloofd heeft.

Geloof gelooft dus dat God betrouwbaar is. Hoop verwacht dat Hij als de tijd daarvoor gekomen is, zal laten zien dat Hij betrouwbaar is. Geloof gelooft dat Hij een Vader voor ons is. Hoop verwacht dat Hij zich tegenover ons altijd als een Vader zal gedragen. Geloof gelooft dat wij het eeuwige leven gekregen hebben. Hoop verwacht dat dat eens geopenbaard zal worden. Geloof is het fundament waarop hoop rust. Hoop voedt geloof en ondersteunt het. Want niemand kan iets van God verwachten als hij niet eerst Gods beloften gelooft. En op dezelfde manier moet andersom ons geloof in zijn zwakheid ondersteund en versterkt worden door geduldig te hopen en te verwachten, om te voorkomen dat ons geloof van uitputting zou bezwijken.

Terecht plaats Paulus ons behoud daarom in hoop. Romeinen 8:24 Want als hoop stil de Heer verwacht, houdt zij het geloof in bedwang. Het voorkomt dat geloof al te ongeduldig wordt. Hoop versterkt geloof, zodat het stevig overeind blijft op de basis van de beloften en niet gaat twijfelen aan hun betrouwbaarheid. Hoop verkwikt geloof zodat het niet uitgeput raakt. Hoop maakt dat geloof volhoudt tot de eindstreep en niet halverwege of zelfs direct bij de start bezwijkt. Kortom, hoop vernieuwt en herstelt geloof continu. Daardoor richt geloof zich steeds weer op om met nog meer kracht vol te houden.

En hoeveel redenen er zijn waarom geloof de hulp en de versterking nodig heeft van hoop, blijkt wel als we bedenken hoeveel soorten beproevingen je moet doorstaan en incasseren als je Gods Woord omhelsd hebt. Het begint er al mee dat de Heer de vervulling van zijn beloften uitstelt en ons hart vaak langer in onzekerheid houdt dan wij zouden willen. In dat geval is het de taak van hoop om te doen wat de profeet Habakuk beveelt: ‘Ook al blijft de vervulling van de beloften uit, laten we die toch verwachten.’ Habakuk 2:3 Soms laat de Heer ons niet alleen verslappen, maar laat Hij ook openlijk blijken dat Hij boos op ons is. Dan moet hoop ons nog veel sterker te hulp komen, zodat we – volgens het woord van een andere profeet – de HEER kunnen verwachten die zijn gelaat voor Jacob heeft verborgen. Jesaja 8:17 Ook staan er spotters op, zegt Petrus, die vragen: ‘Waar blijft de vervulling van de belofte dat Hij komt? Want onze voorvaders zijn gestorven, maar alles blijft zoals het vanaf het begin van de schepping geweest is.’ 2 Petrus 3:3-4 Sterker nog, ook ons vlees en de wereld fluisteren ons hetzelfde in. Daarom moet geloof geholpen worden door geduld en er continu aan herinnerd worden dat je moet letten op de eeuwigheid. Duizend jaar moet je beschouwen als één dag. Psalm 90:4; 2 Petrus 3:8

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.