Insitutie Boek 3 – Het delen in Christus 3.2 – Geloof 3.2.39 – Geloofszekerheid is geen aanmatiging

3.2.39 – Geloofszekerheid is geen aanmatiging

Maar de scholastici beweren dat het brutaal en verwaand is als je jezelf toeschrijft dat je zonder twijfel weet wat God wil. Ik zou hun dat wel toegeven, als wij onszelf zouden aanmatigen dat we de onbegrijpelijke plannen van God onderwerpen aan ons beperkte verstand. Maar ik zeg alleen met Paulus dat wij niet de geest van deze wereld gekregen hebben, maar de Geest die van God komt. Door zijn onderwijs weten we wat God ons geschonken heeft. 1 Korinthiërs 2:12 Wat kunnen zij daar dan nog tegenin blaffen, zonder Gods Geest te lasteren en aan te vallen? Het is een afschuwelijke heiligschennis om de openbaring die bij Hem vandaan komt te beschuldigen van leugen of van onzekerheid of dubbelzinnigheid. Als dat zo is, wat doe ik dan verkeerd als ik de zekerheid van die openbaring verdedig?

Maar zij roepen dat ook dat enorm brutaal is, dat wij ons zo durven te beroemen op de Geest van Christus. Daarmee geven ze een geweldige demonstratie van hun domheid. Ze willen worden beschouwd als de leermeesters van de wereld. Maar wie kan geloven dat ze zo dom zijn? Ze struikelen over de eerste beginselen van de godsdienst! Ik zou het in elk geval niet kunnen geloven als de geschriften die van hen zijn uitgegeven het niet bewezen!

Paulus noemt je pas een kind van God als je door zijn Geest geleid wordt. Romeinen 8:14 Maar zij willen dat je een kind van God bent als je geleid wordt door je eigen geest en Gods Geest mist!

Paulus leert dat wij God Vader noemen omdat de Geest ons dat woord ingeeft. Hij alleen kan voor onze geest getuigen dat wij Gods kinderen zijn. Romeinen 8:16 Zij willen ons er niet van weerhouden om God aan te roepen. Maar toch maken ze dat los van de Geest. Maar je kunt God alleen maar aanroepen zoals het hoort dankzij de leiding van de Geest!

Paulus zegt dat je Christus niet dient als je niet door de Geest van Christus geleid wordt. Romeinen 8:9 Maar zij verzinnen een christendom dat de Geest van Christus niet nodig heeft!

Paulus geeft geen hoop op een gelukkige opstanding als we de Geest niet in ons voelen wonen. Romeinen 8:11 Maar zij verzinnen een hoop die dat gevoel mist.

Maar misschien is hun antwoord dat zij niet ontkennen dat je die Geest moet hebben gekregen, maar dat het een teken is van bescheidenheid en nederigheid als je daar niet zeker van bent. Maar wat bedoelt Paulus dan als hij de Korinthiërs beveelt dat ze zichzelf moeten testen of ze wel geloven en zich moeten onderzoeken of ze Christus wel hebben? Want ieder die er niet zeker van is dat Christus in hem woont, is verworpen! 2 Korinthiërs 13:5

‘Dankzij de Geest die Hij ons gegeven heeft,’ zegt Johannes, ‘weten we dat Hij in ons blijft.’ 1 Johannes 3:24 Maar wat doen we anders dan de beloften van Christus in twijfel trekken als we beschouwd willen worden als mensen die Hem dienen, zonder zijn Geest? Want Hij heeft beloofd dat Hij die over ons allemaal zou uitstorten! Wat doen we anders dan de Heilige Geest onrecht doen als we geloof losmaken van Hem? Dat is juist specifiek zijn werk!

Dit zijn de basisbeginselen van vroomheid. Dan ben je wel jammerlijk blind als je christenen beschuldigt van aanmatiging omdat ze zich erop durven beroemen dat de Heilige Geest bij hen is. Zonder die roem bestaat het christendom niet eens! Echter, zij laten met hun voorbeeld zien hoe waar Christus’ woorden waren toen Hij zij dat de wereld zijn Geest niet kent en dat je zijn Geest alleen kent als Hij bij je blijft. Johannes 14:17

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.