Insitutie Boek 3 – Het delen in Christus 3.2 – Geloof 3.2.37 – Geloof blijft altijd overeind

3.2.37 – Geloof blijft altijd overeind

Ik ben echter niet vergeten wat ik hiervóór gezegd heb. Door onze ervaring worden we daar steeds weer aan herinnert: geloof wordt opgejaagd door allerlei twijfels, zorgen en angsten. Het hart van de vromen is maar zelden kalm. In elk geval genieten ze niet altijd van een toestand van rust. Maar wat voor belegeringswerktuigen hen ook belagen, ze komen steeds weer boven uit de maalstroom van beproevingen, of houden op hun plaats stand.

Alleen door deze zekerheid wordt geloof gekoesterd en beschermd. Want in Psalm 46 wordt gezegd: ‘De HEER is onze toevlucht, een hulp in benauwdheid. Daarom zijn wij niet bang, al beeft de aarde en al werden de bergen verplaatst naar het midden van de zee.’ Psalm 46:2-3 Deze heerlijke rust wordt ook in een andere psalm geroemd: ‘Ik ging liggen, ik sliep en ik werd wakker. Want de HEER beschermde mij.’ Psalm 3:6 Niet dat David continu blij en opgewekt was. Maar in de mate waarin hij geloofde, proefde hij Gods genade. En daarom beroemt hij zich erop dat hij onverschrokken alles veracht wat de vrede in zijn hart zou kunnen verstoren.

Daarom beveelt de Schrift om rustig te zijn, als zij wil aansporen om te geloven. Bij Jesaja lezen we: ‘Hoop en stilte vormen jullie vesting.’ Jesaja 30:15 In Psalm 37: ‘Zwijg voor Jehova en verwacht Hem.’ Psalm 37:7 Dat klopt met wat de apostel tegen de Hebreeën zegt: ‘Jullie hebben geduld nodig…’ Hebreeën 10:36

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.