Insitutie Boek 3 – Het delen in Christus 3.2 – Geloof 3.2.27 – Goddelozen vrezen God als Heer, de gelovigen als Vader

3.2.27 – Goddelozen vrezen God als Heer, de gelovigen als Vader

Johannes zegt dat in liefde geen vrees is. Volmaakte liefde sluit vrees uit. 1 Johannes 4:18 Dat is hier niet mee in strijd. Want hij heeft het over ongelovige vrees. Dat is iets heel anders dan de vrees van gelovigen. Want goddelozen zijn niet bang voor God omdat ze het erg vinden om Hem te ergeren, als ze dat al ongestraft zouden kunnen doen. Nee, ze weten dat Hij de macht heeft om hen te straffen. Daarom grijpt de angst hen aan als ze horen van zijn woede. Ze zijn zo bang voor zijn woede omdat ze inschatten dat die op handen is. Ze verwachten dat die elk moment boven hun hoofd zal losbreken. Maar gelovigen zijn, zoals ik zei, banger om God te ergeren dan bang voor straf. Vrees voor straf brengt hen niet in verwarring. Want die straf hangt hen niet boven het hoofd. Hooguit worden ze voorzichtiger om te voorkomen dat ze zijn straf over zich af zouden roepen.

Als de apostel Paulus het tegen de gelovigen heeft, zegt hij dit: ‘Jullie moeten je niet laten misleiden. Want daarom komt Gods woede over de kinderen van de ongehoorzaamheid.’ Efeziërs 5:6; Kolossenzen 3:6 Hij dreigt niet dat Gods woede op hen zal neerdalen. Hij waarschuwt hen alleen dat ze moeten bedenken dat Gods woede klaarligt voor de goddelozen, vanwege de misdaden die hij opgesomd heeft. Zelf willen ze die woede immers niet ervaren.

Het gebeurt trouwens maar zelden dat verworpenen wakker worden door één enkel, simpel dreigement. Door hun eigen hardheid zijn ze al zo laks en afgestompt dat ze zich alleen maar méér verharden. Telkens als God met zijn woorden uit de hemel dondert, worden ze nog koppiger. Maar als zijn hand hen treft, worden ze gedwongen om te vrezen, of ze dat nu willen of niet. Dit noemen we normaal gesproken een slaafse vrees en die staat tegenover de vrije en vrijwillige vrees die gepast is voor kinderen. Sommigen maken een nog subtieler onderscheid en voegen nog een tussenvorm in. Want soms dwingt de slaafse, gedwongen vrees mensen om vanzelf God te gaan vrezen.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.