Insitutie Boek 3 – Het delen in Christus 3.2 – Geloof 3.2.24 – Geloof is zeker omdat Christus in ons woont

3.2.24 – Geloof is zeker omdat Christus in ons woont

Toch biedt ik geen ruimte aan de zeer schadelijke filosofie die sommige halve pausgezinden tegenwoordig in hun hoekjes in elkaar beginnen te timmeren. De grove twijfel die in de scholen onderwezen wordt, kunnen zij niet voor hun rekening nemen. Daarom nemen ze hun toevlucht tot een ander verzinsel: ze fabriceren een vertrouwen dat vermengd is met ongeloof. Telkens als we naar Christus kijken, zien we bij Hem alle reden om het goede te hopen. Dat geven zij toe. Maar nooit zijn wij die goede dingen waard, die ons in Christus worden aangeboden. Daarom willen zij beweren dat we twijfelen en aarzelen bij het zien van onze onwaardigheid.

Kortom, zij plaatsen het geweten tussen hoop en vrees. Bij toerbeurt richt het zich nu eens hierheen en dan weer daarheen. En ze leggen een verband tussen hoop en vrees op deze manier: als de een omhoog komt, wordt de ander neergedrukt. Maar wanneer de ander oprijst, stort de eerste weer in. Satan ziet dat de openlijke trucs waarmee hij vroeger de geloofszekerheid altijd vernielde, tegenwoordig niets meer uithalen. Daarom probeert hij het geloof nu aan het wankelen te brengen door het via omwegen te ondergraven.

Maar wat voor vertrouwen moet dat voorstellen, als het nu en dan plaats maakt voor wanhoop? ‘Als je naar Christus kijkt,’ zeggen zij, ‘is je behoud zeker. Maar als je weer naar jezelf kijkt, is je veroordeling zeker. Dan kan het niet anders, of twijfel en goede hoop regeren om de beurt in je hart.’ Alsof we ons Christus moeten voorstellen als iemand die ver van ons afstaat en niet als iemand die juist in ons woont. Want wij verwachten ons behoud van Hem, niet omdat we Hem in de verte kunnen zien, maar omdat Hij ons heeft ingelijfd in zijn lichaam. Hij laat ons niet alleen delen in al zijn zegeningen, maar ook in Hemzelf.

Daarom keer ik hun redenering op de volgende manier om. Als je naar jezelf kijkt, is je veroordeling zeker. Maar je hebt deel gekregen aan Christus en al zijn zegeningen. Alles wat van Hem is, is ook van jou. Je bent een ledemaat van Hem. Je bent één met Hem. Zijn rechtvaardigheid bedekt jouw zonden. Zijn redding haalt een streep door jouw veroordeling. Hij komt met zijn waardigheid tussenbeide, zodat jouw onwaardigheid God niet onder ogen hoeft te komen. Zo is het inderdaad: het is totaal ongepast om Christus los te maken van ons of ons van Hem. Met beide handen moeten we stevig vasthouden aan de gemeenschap waarmee Hij ons aan zich verbonden heeft.

De apostel Paulus leert ons dat. Hij zegt: ‘Het lichaam is weliswaar dood vanwege de zonden. Maar de Geest van Christus die in jullie woont, is leven vanwege de rechtvaardigheid.’ Romeinen 8:10 Volgens de dwaze opvattingen van deze mensen had hij moeten zeggen: ‘Christus heeft weliswaar leven in zich. Maar jullie zijn zondaren en daarom blijven jullie onderworpen aan dood en veroordeling.’ Maar hij zegt iets heel anders. Want hij leert dat de veroordeling die we zelf verdienen, door Christus’ redding verslonden is. En om dit te bevestigen, gebruikt hij hetzelfde argument als ik: Christus is niet buiten ons, maar woont in ons. Hij is niet alleen aan ons verbonden door een onverbrekelijke gemeenschapsband. Hij groeit ook elke dag meer en meer met ons samen tot één lichaam. Uiteindelijk wordt Hij volledig één met ons.

Toch ontken ik niet wat ik kort hiervóór gezegd heb: soms ervaren we enkele onderbrekingen in ons geloof. In zijn zwakheid buigt het onder felle tegenwind soms hierheen of daarheen. Dan wordt het licht van het geloof soms gesmoord in het donker van de beproevingen. Maar wat er ook gebeurt, het doet niets af van onze ijver om God te zoeken.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. Een verbeterde versie van deze vertaling is verkrijgbaar in druk en als e-book. Het zal nog even duren voor alle laatste correcties ook op de website doorgevoerd zijn.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.