Insitutie Boek 3 – Het delen in Christus 3.2 – Geloof 3.2.18 – Geloof en twijfel, geest en vlees

3.2.18 – Geloof en twijfel, geest en vlees

Om dit te begrijpen, moeten we terugkeren naar de tegenstelling tussen vlees en geest, die ik ergens anders behandeld heb. Die tegenstelling komt in dit onderwerp duidelijk naar voren. Een vroom mens voelt in zijn hart dus een tegenstelling. Aan de ene kant stroomt er door zijn hart een lieflijkheid omdat hij Gods goedheid heeft leren kennen, maar aan de andere kant wordt zijn hart beklemd met bitterheid omdat hij beseft hoe ellendig hij eraan toe is. Aan de ene kant vertrouwt hij op de belofte van het evangelie, maar aan de andere kant siddert hij door de bewijzen van zijn onrechtvaardigheid. Aan de ene kant springt hij op van vreugde omdat hij het leven in handen heeft, maar aan de andere kant huivert hij voor de dood.

Die variatie ontstaat doordat geloof onvolmaakt is. Tijdens ons tegenwoordige leven gaat het nooit zo goed met ons dat we volledig genezen van de ziekte van ongeloof. We worden nooit helemaal vervuld met geloof en het neemt ons nooit compleet in beslag. Vandaar die botsingen: het ongeloof zit vastgekleefd aan de restanten van het vlees en komt in opstand tegen het geloof dat vanbinnen verwekt is.

Maar als in een gelovig hart de zekerheid vermengd is met twijfel, dan zit er voor ons toch niets anders op dan te concluderen dat geloof niet bestaat uit een zeker en duidelijk kennen van wat God met ons wil? Dan bestaat geloof toch alleen uit een duistere en verwarde kennis van die wil? Helemaal niet! Immers, ook als we door allerlei gedachten heen en weer geslingerd worden, betekent dat nog niet dat we meteen van het geloof losgerukt worden. En ook als we door het woeden van het ongeloof op en neer geslingerd worden, betekent dat nog niet dat we in de afgrond van het ongeloof wegzinken. En ook als we geschokt worden, betekent dat nog niet dat we van onze plek gestoten worden. Immers, het eind van deze strijd is altijd dat het geloof zich ontworstelt aan de problemen die het omringen en de gevaren die het lijken te bedreigen.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. Een verbeterde versie van deze vertaling is verkrijgbaar in druk en als e-book. Het zal nog even duren voor alle laatste correcties ook op de website doorgevoerd zijn.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.