3.2.14 – Geloven is weten

Laten we nu de afzonderlijke onderdelen van deze definitie opnieuw langslopen. Want als we die nauwkeurig onderzocht hebben, zal er volgens mij geen twijfel meer over bestaan.

Als ik geloof een ‘weten’ noem, bedoel ik daarmee niet een begrijpen zoals we meestal de dingen begrijpen die onder het menselijk waarnemingsvermogen vallen. Want dit weten gaat veel hoger. Het menselijk verstand moet daarbij boven zichzelf uitstijgen om dat te kunnen bereiken. En zelfs als het dat bereikt, kan het nog steeds niet begrijpen wat het waarneemt. Maar het is wel overtuigd van wat het niet begrijpt. Door de zekerheid van die overtuiging begrijpt het juist nog meer dan wanneer het met zijn eigen bevattingsvermogen iets menselijks doorziet.

Paulus beschrijft dit heel mooi. Hij noemt dit begrijpen wat de lengte, breedte, diepte en hoogte is en de liefde van Christus kennen die de kennis te boven gaat. Efeziërs 4:18-19 Want hij wilde duidelijk maken dat wat ons verstand door geloof aanneemt in alle opzichten oneindig is. Dit soort kennis gaat elk verstand ver te boven. Maar de Heer heeft zijn geheime wil, die alle eeuwen door voor alle generaties verborgen was, geopenbaard aan de heiligen. Kolossenzen 1:26; 2:2 Daarom wordt geloof in de Schrift vaak ‘kennis’ genoemd. Efeziërs 1:17; 4:13; Kolossenzen 1:9; 3:10; 1 Timotheüs 2:4; Titus 1:1; Filemon 1:6; 2 Petrus 2:21 En Johannes noemt geloven ‘weten’, als hij verklaart dat de gelovigen weten dat ze kinderen van God zijn. 1 Johannes 3:2

Inderdaad, dat weten ze zeker. Maar ze zijn daar vooral zeker van omdat ze overtuigd zijn van Gods waarheid en niet omdat ze dat geleerd hebben uit een rationele argumentatie. Dat blijkt ook uit Paulus’ woorden dat wij, zolang we in dit lichaam wonen, nog niet bij de Heer wonen en dat we daarom moeten leven omdat we geloven en niet omdat we zien. 2 Korinthiërs 5:6-7 Zo maakt Paulus duidelijk dat wat we door geloof begrijpen, toch niet bij ons is en dat we het niet kunnen zien. En daaruit concludeer ik dat geloofskennis vooral zekerheid inhoudt in plaats van begrip.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.