3.11.18 – Onze rechtvaardiging is gratis

De tweede passage is deze: ‘Het is duidelijk dat niemand door de wet voor God gerechtvaardigd wordt. Want de rechtvaardige zal door geloof leven. Maar de wet is niet uit geloof, maar de mens die deze dingen doet zal daardoor leven.’ Galaten 3:11-12

Hoe zou dit argument overeind blijven als niet vaststond dat de daden bij geloof niet meetellen, maar daar volledig apart van gehouden moeten worden? De wet, zegt Paulus, is anders dan geloof. Waarom? Omdat voor rechtvaardigheid van de wet goede daden nodig zijn. Dat betekent dus dat die goede daden voor rechtvaardigheid door geloof niet nodig zijn. Uit deze tegenstelling blijkt dat wie door geloof gerechtvaardigd worden, gerechtvaardigd worden zonder en buiten wat ze met hun daden verdiend hebben om. Want geloof krijgt de rechtvaardigheid die het evangelie geeft. En het evangelie verschilt van de wet omdat het rechtvaardigheid niet verbindt aan onze daden, maar alleen in Gods barmhartigheid plaatst.

Hetzelfde verklaart Paulus aan de Romeinen: Abraham heeft geen reden om te roemen, omdat zijn geloof hem als rechtvaardigheid toegerekend werd. En Paulus voegt daaraan de bevestiging toe dat er alleen ruimte is voor rechtvaardigheid door geloof als er geen daden zijn die een beloning verdienen. Als er daden zijn, zegt hij, dan wordt het verschuldigde loon betaald. Wat aan geloof geschonken wordt, is gratis. Romeinen 4:2-5 Immers, de betekenis van de woorden die hij hier gebruikt, komt daarop neer. Even later zegt hij dat we de erfenis krijgen door geloof en dus uit genade. Romeinen 4:16 Hij concludeert dus dat de erfenis gratis is omdat we die krijgen door geloof. Hoe komt dat anders dan doordat geloof zonder hulp van onze daden alleen rust op Gods barmhartigheid?

Ongetwijfeld betekent wat Paulus ergens anders leert hetzelfde: de rechtvaardigheid van God is geopenbaard buiten de wet, ook al getuigen de wet en de profeten van die rechtvaardigheid. Romeinen 3:21 Want door de wet uit te sluiten, zegt hij dat die rechtvaardigheid niet geholpen wordt door onze daden en dat we die ook niet krijgen door onze daden. Om die rechtvaardigheid te krijgen, komen we met lege handen.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.