Insitutie Boek 3 – Het delen in Christus 3.11 – De rechtvaardiging 3.11.13 – Rechtvaardigheid door geloof en rechtvaardigheid door onze daden sluiten elkaar uit

3.11.13 – Rechtvaardigheid door geloof en rechtvaardigheid door onze daden sluiten elkaar uit

Nu fantaseren veel mensen een rechtvaardigheid die is samengesteld uit geloof en onze daden. Daarom moet ik nu eerst bewijzen dat er een groot verschil is tussen rechtvaardigheid door geloof en rechtvaardigheid door onze daden. Dat verschil is zo groot, dat waar de één overeind staat, de ander onvermijdelijk omvalt.

De apostel Paulus zegt dat hij alles als drek beschouwd heeft om Christus te winnen en om in Hem geen eigen rechtvaardigheid te blijken te hebben, maar een rechtvaardigheid uit geloof in Jezus Christus: rechtvaardigheid die van God komt, door geloof. Filippenzen 3:8-9 Je ziet dat Paulus hier een tegenstelling maakt tussen dingen die elkaar uitsluiten. Hij maakt duidelijk dat wie rechtvaardigheid van Christus wil krijgen, zijn eigen rechtvaardigheid in de steek moet laten.

Daarom leert Paulus ergens anders dat voor de Joden dit de oorzaak van hun ondergang was: ze wilden hun eigen rechtvaardigheid overeind houden en onderwierpen zich niet aan Gods rechtvaardigheid. Romeinen 10:3 Als we door onze eigen rechtvaardigheid overeind te houden, Gods rechtvaardigheid verdrijven, kan het dus niet anders of we kunnen Gods rechtvaardigheid alleen krijgen als onze eigen rechtvaardigheid vernietigd wordt.

Dat laat Paulus ook zien als hij zegt dat niet de wet, maar geloof onze eigen roem uitsluit. Romeinen 3:27 Dat betekent dus dat, zolang er nog een klein beetje rechtvaardigheid op basis van onze daden overblijft, er voor ons ook nog enige aanleiding overblijft om te roemen. Maar als geloof al het roemen uitsluit, kan rechtvaardigheid door onze daden op geen enkele manier verbonden worden met rechtvaardigheid door geloof.

In deze zin spreekt Paulus zo duidelijk in Romeinen 4, dat hij geen enkele ruimte over laat voor uitvluchten of twijfels. Hij zegt: ‘Als Abraham op basis van zijn daden gerechtvaardigd wordt, heeft hij roem.’ En dan voegt hij eraan toe: ‘Maar niet bij God.’ Romeinen 4:2 Dat betekent dus dat Abraham niet gerechtvaardigd is op basis van zijn daden!

Vervolgens geeft Paulus nog een ander bewijs op basis van de tegenstelling. Als je voor je daden loon betaald krijgt, gebeurt dat uit een verplichting, niet uit genade. Maar door je geloof krijg je wel rechtvaardigheid toegekend uit genade. Romeinen 4:4-5 Dus gebeurt dat niet op basis van wat je met je daden verdiend hebt. Weg dus met dat waanidee van hen die fantaseren dat rechtvaardigheid door geloof en rechtvaardigheid door onze daden samengaan!

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. Een verbeterde versie van deze vertaling is verkrijgbaar in druk en als e-book. Het zal nog even duren voor alle laatste correcties ook op de website doorgevoerd zijn.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.