2.8.55 – Alle mensen zijn onze naasten

Verder heeft Christus in de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan duidelijk gemaakt dat het woord ‘naaste’ iedereen omvat, ook mensen die we helemaal niet kennen. Lucas 10:27-37 Daarom is er geen reden om het gebod van liefde te beperken tot mensen met wie we een relatie hebben. Ik ontken niet dat we iemand meer hulp moeten bieden naarmate we met zo iemand een meer intieme relatie hebben. Want in de relaties tussen mensen is het nu eenmaal zo dat we meer voor elkaar kunnen doen als we als familie, vrienden of buren nauwer aan elkaar verbonden zijn. En God vindt dat niet erg. Eigenlijk brengt zijn voorzienigheid ons daartoe.

Maar ik zeg dat we heel het menselijk geslacht met dezelfde liefdevolle genegenheid moeten omhelzen. We mogen geen onderscheid maken tussen barbaar en Griek, iemand die het waard is en iemand die het niet waard is, vriend en vijand. Want we moeten hen zien in God en niet op zichzelf. Wanneer we deze manier van kijken loslaten, is het geen wonder dat we in allerlei dwalingen verstrikt raken. Als we de juiste lijn van de liefde willen vasthouden, moeten we onze ogen dus niet in de eerste plaats op de mens richten. Want als we naar de mens kijken, zal dat bij ons eerder haat dan liefde opwekken. Maar we moeten onze ogen op God richten. Hij beveelt ons dat we onze liefde voor Hem uitbreiden tot alle mensen. Daarom is dit het blijvend fundament: om wat voor mens het ook gaat, we moeten hem toch liefhebben omdat we God liefhebben.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Bestellen?

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.