Insitutie Boek 2 – God als verlosser in Christus 2.8 – De Tien Geboden 2.8.52 – Liefde voor God en de naaste blijkt het duidelijkst uit de tweede tafel

2.8.52 – Liefde voor God en de naaste blijkt het duidelijkst uit de tweede tafel

Als Christus en de apostelen vertellen wat de kern is van de wet, noemen ze soms de eerste tafel van de wet niet. Sommigen vergissen zich enorm doordat ze hun woorden op beide tafels willen laten slaan. Bij Mattheüs noemt Christus barmhartigheid, een zuiver oordeel en geloof of trouw. Mattheüs 23:23 Volgens mij is er geen twijfel aan dat Christus met het woord ‘geloof’ of ‘trouw’ – in het Grieks en het Latijn is dat hetzelfde woord – betrouwbaarheid bedoelt tegenover de mensen. Maar sommigen willen deze uitspraak oprekken tot de hele wet en daarom vatten ze het op als eerbied voor God. Maar dat is vast en zeker niet terecht. Want Christus heeft het over de daden waarmee de mens moet bewijzen dat hij rechtvaardig is.

Als we daar oog voor hebben, vinden we het ook niet meer zo vreemd dat Christus ergens anders aan de jongeman die Hem vraagt aan welke geboden hij zich moet houden om eeuwig leven te krijgen, alleen maar antwoordt: ‘Je mag niet doden, je mag geen overspel plegen, je mag niet stelen, je mag niet vals getuigen, eer je vader en je moeder, heb je naaste lief als jezelf.’ Mattheüs 19:16-19 Want de gehoorzaamheid aan de eerste tafel bestond bijna altijd uit genegenheid van het hart of uit de rituelen. De genegenheid van het hart was niet zichtbaar. De rituelen werden ijverig uitgevoerd door huichelaars. Maar door daden van liefde kunnen we wel bewijzen of we echt rechtvaardig zijn.

In de profeten kom je dat steeds zo tegen. Een lezer die maar een beetje ervaring heeft, moet daarmee vertrouwd zijn. Want als ze oproepen tot berouw, laten ze bijna altijd de eerste tafel weg en dringen ze aan op trouw, een zuiver oordeel, barmhartigheid en rechtvaardigheid. Daarmee negeren ze het vrezen van God niet, maar ze eisen tekenen die bewijzen dat ze God serieus vrezen. Dit is inderdaad algemeen bekend: als de profeten het erover hebben dat het volk zich aan de wet moet houden, leggen ze meestal de nadruk op de tweede tafel. Want daar zie je het duidelijkst of iemand zijn best doet om rechtvaardig en oprecht te zijn. Het is niet nodig om die passages op te sommen, want wat ik zeg, kan iedereen gemakkelijk zelf opmerken.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.