Insitutie Boek 2 – God als verlosser in Christus 2.8 – De Tien Geboden 2.8.40 – De mens is beeld van God en ons eigen vlees

2.8.40 – De mens is beeld van God en ons eigen vlees

De Schrift geeft twee redenen waarom dit gebod eerlijk is. De mens is het beeld van God en hij is ons eigen vlees. Als we Gods beeld niet willen schenden, moeten we ieder mens dus beschouwen als onaantastbaar. En als we niet elk menselijk gevoel van ons af willen schudden, moeten we hem koesteren als ons eigen vlees. Een extra motivatie kunnen we afleiden uit de verlossing en genade door Christus, maar dat zal ik later behandelen.

De Heer heeft gewild dat we twee dingen van nature in de mens zien. Die twee dingen moeten ons ertoe brengen dat we hem sparen: we moeten het beeld van God dat in de mens gedrukt staat, eerbiedigen. En we moeten ieder mens omhelzen als ons eigen vlees. Wie nooit het bloed van een ander vergiet, ontkomt daarmee dus nog niet aan de aanklacht van moord. Of je nu daadwerkelijk iets doet of probeert, of dat je enkel iets wilt of beraamt dat tegen het welzijn van een ander ingaat – je bent schuldig aan moord. Maar als je aan de andere kant niet je best doet om zijn welzijn, voor zover je dat kunt en voor zover je in de gelegenheid bent, te beschermen, dan overtreed je met die onmenselijkheid de wet ook.

Als God zo voor de veiligheid van het lichaam zorgt, dan moeten we daaruit afleiden hoeveel zorg en inzet we verschuldigd zijn voor het welzijn van de ziel. Want voor God gaat de ziel het lichaam oneindig ver te boven.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Bestellen?

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.