Insitutie Boek 2 – God als verlosser in Christus 2.8 – De Tien Geboden 2.8.31 – De sabbat als schaduw is in Christus vervuld

2.8.31 – De sabbat als schaduw is in Christus vervuld

Misschien vindt iemand het te ver gaan om zo naar het getal zeven te kijken. Dan heb ik er geen bezwaar tegen om het simpelweg zo te zien: de Heer heeft een vaste dag bepaald waarop het volk onder de wet als mentor zich moest trainen in het nadenken over de eeuwigheid van de geestelijke rust. Daarvoor heeft Hij de zevende dag aangewezen, óf omdat Hij voorzag dat dat voldoende was, óf om zichzelf als voorbeeld te stellen, om het volk extra aan te sporen. Of in elk geval om het volk te erop te wijzen dat de sabbat nergens anders voor bedoeld was dan om hen op hun schepper te laten lijken. Want het maakt niet zoveel uit hoe je het getal interpreteert, als je maar het mysterie vasthoudt dat er door wordt afgebeeld: het eeuwig rusten van ons werk.

De profeten riepen de Joden regelmatig terug tot deze manier van kijken. Ze moesten niet denken dat ze aan het gebod voldaan hadden als ze vleselijk rusten. Naast de passages die ik al genoemd heb, lees je bij Jesaja het volgende: ‘Als je je voet rust geeft op de sabbat en ophoudt op mijn heilige dag te doen waar je zelf zin in hebt, en als je de sabbat een genot noemt, om de HEER te heiligen, die geëerd moet worden, en als je die dag in ere houdt door niet je eigen gang te gaan en je niet je eigen begeerte probeert te bevredigen en daarover met geen woord rept, dan zul je genot vinden in de HEER …’ Jesaja 58:13-14

Maar er is geen twijfel aan dat het rituele hieraan door de komst van de Heer Christus is afgeschaft. Want Hij is de waarheid zelf. Als Hij aanwezig is, verdwijnen alle uitbeeldingen. Hij is de werkelijkheid zelf. Als je Hem ziet, laat je de schaduwen los. Hij is, zeg ik, de werkelijke vervulling van de sabbat. Door de doop zijn we samen met Hem begraven en ingelijfd in de gemeenschap die deel heeft aan zijn dood, om ook te delen in zijn opstanding en te wandelen in een nieuw leven. Romeinen 6:4-5 Daarom schrijft de apostel Paulus ergens anders dat de sabbat een schaduw was van iets dat nog moest komen. Want Christus is de werkelijkheid, dat wil zeggen, de waarheid zelf. Dat heeft Paulus daar goed uitgelegd. Kolossenzen 2:16-17 Die werkelijkheid beperkt zich niet tot één dag, maar omvat heel de loop van ons leven. Totdat we wat onszelf betreft volledig gestorven zijn en met Gods leven zijn vervuld. Daarom moeten christenen zich niet inlaten met een zich bijgelovig houden aan bepaalde dagen.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.