Insitutie Boek 2 – God als verlosser in Christus 2.8 – De Tien Geboden 2.8.19 – Het probleem van de kinderen en de zonden van hun vader

2.8.19 – Het probleem van de kinderen en de zonden van hun vader

Nu moeten we nog kijken wat God bedoelt als Hij dreigt dat Hij de zonden van de vaders zal verhalen op de kinderen, tot in de derde en vierde generatie. Want het valt niet te rijmen met de eerlijkheid van Gods rechtvaardigheid als Hij van een onschuldige straf eist voor de misdaad van een ander. Bovendien verzekert God ook zelf dat Hij niet toelaat dat een zoon opdraait voor de zonde van zijn vader. Ezechiël 18:20 En toch wordt deze uitspraak meer dan eens herhaald: de straffen voor de wandaden van de voorvaders duren tot aan toekomstige generaties. Want meerdere keren spreekt Mozes God zo aan: ‘Jehova, Jehova, die de zonde van de vaders verhaalt op de kinderen, op de derde en vierde generatie.’ Numeri 18:20; Exodus 34:6-7 En Jeremia ook: ‘U, die welwillend bent tegenover duizenden en de zonde van de vaders vergeldt op de schoot van hun kinderen na hen.’ Jeremia 32:18

Sommigen doen ijverig hun best om dit probleem op te lossen. Zij denken dat het hier alleen om tijdelijke straffen gaat. Want als de kinderen die ondergaan om de zonden van hun vaders, is dat niet absurd. Want vaak zijn zulke straffen voor hen nuttig. En dat komt ook wel voor. Want Jesaja deelde Hizkia mee dat het koninkrijk zou worden afgenomen van zijn zonen en dat zij in ballingschap gevoerd zouden worden om de zonde die hij gedaan had. Jesaja 39:1-7 Omdat de farao en Abimelech Abraham gekwetst hadden, werd hun hele huis getroffen. Genesis 12:7; 20:1-18

Maar als je dit aanvoert om deze kwestie op te lossen, los je het probleem niet echt op, maar ontwijk je het alleen maar. Want de straf die God in dit gebod aankondigt, is zo zwaar dat die niet beperkt kan blijven tot het leven nu. We moeten het dus zo opvatten dat Gods rechtvaardige vloek niet alleen neerkomt op het hoofd van de goddeloze zelf, maar ook op heel zijn gezin. En als de vloek eenmaal op de goddeloze en zijn gezin rust, wat kun je dan anders verwachten dan dat de vader, beroofd van Gods Geest, heel schandelijk leeft? Dat de zoon dezelfde dodelijke weg gaat, omdat de Heer ook hem verlaten heeft om de slechtheid van zijn vader? En dat uiteindelijk de kleinzoon en de achterkleinzoon hun ondergang tegemoet rennen, omdat ze als het nageslacht van weerzinwekkende mensen vervloekt zijn?

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.