2.8.13 – De inleiding op de Tien Geboden

Ik ben Jehova, jouw God, die jou uit Egypte, uit het slavenhuis heb weggeleid. Je mag voor mijn ogen geen andere goden hebben.

Of je de eerste zin als een onderdeel van het eerste gebod beschouwt, of dat je hem apart leest, maakt mij niet uit. Als je maar niet ontkent dat deze zin een soort inleiding vormt op de hele wet. Exodus 20:2

Als je wetten opstelt, moet je er om te beginnen voor zorgen dat ze niet uit minachting snel weer worden afgeschaft. Dus zorgt God er in de allereerste plaats voor dat de verhevenheid van de wet niet op een gegeven moment veracht kan worden. Om dat zeker te stellen, gebruikt Hij drie argumenten. Hij eist voor zich de macht en het recht op om te regeren. Daardoor verplicht Hij het uitverkoren volk tot gehoorzaamheid. Hij houdt het volk de belofte van genade voor. Door de aantrekkelijkheid van die belofte verleidt Hij het volk heiligheid na te streven. En Hij brengt het volk in herinnering wat Hij voor hen gedaan heeft. Daardoor beschuldigt Hij de Joden van ondankbaarheid als ze zijn goedheid niet beantwoorden.

De naam ‘Jehova’ duidt de macht en het wettige gezag aan. Als alles van Hem komt en alles in Hem bestaat, dan hoort alles zich op Hem te richten, zoals Paulus zegt. Romeinen 11:36 Door dat ene woord worden wij dus meer dan voldoende onder het juk van Gods majesteit gebracht. Want het zou onnatuurlijk zijn als we ons zouden willen onttrekken aan het gezag van Hem zonder wie wij niet kunnen bestaan.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. Een verbeterde versie van deze vertaling is verkrijgbaar in druk en als e-book. Het zal nog even duren voor alle laatste correcties ook op de website doorgevoerd zijn.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.