Insitutie Boek 2 – God als verlosser in Christus 2.8 – De Tien Geboden 2.8.10 – Elk verbod noemt de zwaarste overtreding

2.8.10 – Elk verbod noemt de zwaarste overtreding

Maar waarom heeft God als het ware door halve geboden, door alleen een deel te noemen van het geheel, eerder gezinspeeld op wat Hij wil, dan dat Hij het expliciet heeft gezegd? Er worden daar ook andere redenen voor gegeven, maar mij bevalt vooral deze reden: zolang de zonde niet overduidelijk is, doet het vlees altijd zijn best om het vuil van de zonde te vergoelijken en achter mooie voorwendsels te verhullen. Daarom heeft God bij elke categorie van overtredingen de slechtste en gruwelijkste overtreding als voorbeeld genomen. Als wij die horen, moeten onze zinnen huiveren. Zo prent God ons voor elke zonde een extra grote afschuw in.

Als we onze zonden taxeren, worden we vaak misleid omdat we ze onderwaarderen als ze maar een beetje bedekt zijn. De Heer maakt een eind aan deze misleiding door ons eraan te laten wennen de hele massa zonden te herleiden tot deze geboden. Die laten heel duidelijk zien hoeveel afschuwelijks er in elke categorie te vinden is. Woede en haat vinden we bijvoorbeeld niet zo erg, zolang we die met hun eigen benamingen aanduiden. Maar als woede en haat ons verboden worden onder de benaming van doodslag, begrijpen we beter hoe erg God dat vindt. Want door zijn woord worden woede en haat ingedeeld in dezelfde categorie als zo’n vreselijke misdaad. Onder invloed van dit oordeel van Hem, raken we er zelf aan gewend om het gewicht van vergrijpen die eerst licht leken, beter in te schatten.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.