2.16.7 – Christus is gestorven en begraven

In de Apostolische Geloofsbelijdenis volgt dan dat Christus gestorven en begraven is. Opnieuw kun je daaraan zien dat Hij in alles onze plaats ingenomen heeft om de prijs te betalen voor onze verlossing. De dood hield ons gevangen onder zijn juk. Christus heeft zich in onze plaats aan de macht van de dood overgegeven, om ons uit die macht te verlossen.

Dit bedoelt de apostel als hij schrijft dat Christus voor iedereen de dood geproefd heeft. Hebreeën 2:9 Want door te sterven heeft Hij ervoor gezorgd dat wij niet sterven. Of – dat is hetzelfde – door zijn dood heeft Hij voor ons het leven verlost. Maar het verschil tussen Hem en ons was dat Hij zich heeft overgegeven om zich door de dood te laten verslinden, niet om door de diepten van de dood te worden verzwolgen, maar juist om de dood te verzwelgen, die ons meteen verzwolgen zou hebben. En Hij heeft zich door de dood laten onderwerpen, niet om door de macht van de dood overweldigd te worden, maar om de dood neer te slaan, die ons boven het hoofd hing en ons tartte in onze benauwde toestand. Kortom, Christus stierf om daardoor hem te vernietigen die over de dood regeerde: de duivel. En om hen te verlossen die heel hun leven lang slaaf waren van de angst voor de dood. Hebreeën 2:14-15 Dat is de eerste vrucht die Christus’ dood ons opgeleverd heeft.

Maar de andere vrucht is dat Hij ons in zijn dood laat delen en zo onze aardse ledematen doodt. Die kunnen voortaan hun werk niet meer doen. Christus doodt onze oude mens. Die is daarna niet meer in staat om vrucht te dragen. Dat is ook het doel van Christus’ begrafenis: omdat wij daarin delen, worden wij ook zelf begraven. Want de apostel Paulus leert dat wij geënt zijn in dezelfde dood als die van Christus en met Hem in de dood van de zonde begraven zijn. Romeinen 6:4-5 En dat door zijn kruis de wereld voor ons gekruisigd is en wij voor de wereld gekruisigd zijn. Galaten 6:14; 2:19 En dat wij met Christus gestorven zijn. Kolossenzen 3:3 Met deze woorden spoort Paulus ons niet alleen maar aan om Christus’ dood te imiteren. Hij verklaart dat die dood een effect heeft dat in iedere christen gezien moet worden. Anders maken we zelf zijn dood nutteloos en onvruchtbaar.

Er worden ons in Christus’ dood en begrafenis dus twee zegeningen gepresenteerd om van te genieten: we zijn verlost van de dood waaraan we onderworpen waren en ons vlees wordt gedood.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Bestellen?

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.