Een bezoek aan de Grote Kerk van Breda stond al lange tijd op mijn verlanglijstje. Breda is een echte Nassau-stad. Vlakbij de Grote Kerk staat het kasteel van Breda. Hier woonde Willem van Oranje in de jaren voor zijn vlucht naar Duitsland, voordat de Nederlandse Opstand begon.

Je mag aannemen dat Willem van Oranje zelf vele stappen in deze kerk gezet heeft. En ik heb van jongs af iets met deze man. Een bezoek aan deze kerk is voor mij dan ook een moment om te beleven wat men ‘historische sensatie’ noemt. Het gevoel dat de tijd even wegvalt en je even terug bent in het verleden.

Er is in deze kerk nog veel aanwezig wat er ook al was toen Willem van Oranje er rondliep. Je ziet wat hij gezien heeft. Bijvoorbeeld de verschillende grafmonumenten voor leden van het huis Nassau. Er zijn er in deze kerk heel wat begraven. Daaronder ook een aantal voorouders van Willem van Oranje: zijn overgrootvader Jan IV en zijn betovergrootvader Engelbrecht I, met hun vrouwen. Verder zijn oudoom Engelbrecht II, zijn oom Hendrik III en diens zoon René van Chalon. Die laatste, Oranjes neef, was de eerste Nassause prins van Oranje. En van hem erfde Willem van Oranje die titel en de Nederlandse Nassau-bezittingen.

Ook Oranjes eerste vrouw, Anna van Egmond, en hun dochtertje Maria liggen er begraven. Oranje zelf had hier ook begraven moeten worden. Maar de Opstand maakte dat onmogelijk. Toen Oranje in 1584 vermoord werd, was Breda in Spaanse handen. Delft was een noodoplossing.

Het pronkstuk is toch wel het praalgraf voor Engelbrecht II, dat zijn zoon Hendrik III in 1530 liet oprichten. Ik heb er in de loop der jaren heel wat foto’s van gezien. Nu zag ik het eindelijk met eigen ogen. En kon ik er zelf een foto van maken.

Deze foto is een zogenaamde HDR-opname. HDR staat voor high dynamic range. Dat wil zeggen dat in deze opname een groter bereik gevangen is van licht naar donker dan in een gewone foto mogelijk is. In een oude kerk is het vaak donker. Tegelijk valt er helder licht door de ramen. In een gewone foto wordt of de kerk te donker, of de ramen worden witte vlekken. Maar in deze foto zijn zowel de kerk als de ramen goed belicht. Dat komt doordat deze foto is samengesteld uit drie verschillende opnamen: een normaal belichte, een overbelichte en een onderbelichte.

Brandpuntsafstand: 14mm
Sluitertijd: 0,4 sec., 1/8 sec. en 1 sec.
Diafragma: f/8,0
ISO: 200

In Lightroom heb ik natuurlijk de optimale belichting ingesteld, waarbij zowel de donkere als de lichte tinten goed uitkomen. En ik heb de kleurverzadiging wat hoger gezet, zodat goed uitkomt wat een kleurenpracht er in deze grafkapel te vinden is. Ook heb ik de foto iets meer ‘rechtop’ gezet. Niet te veel, want dat vind ik al snel onnatuurlijk worden.

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in