7 basisprincipes voor gereformeerde hermeneutiek

Het woord 'hermeneutiek' is een beladen woord geworden. Allerlei Bijbelse opvattingen zijn aan het schuiven geraakt als gevolg van de zogenaamde 'nieuwe hermeneutiek'. Maar er is ook een 'oude hermeneutiek'. Hoe leggen gereformeerden al eeuwenlang de Bijbel uit?

Zijn de gaven van de Geest voorbij?

De gaven van de Geest zullen verdwijnen als de volmaaktheid komt en de kerk volwassen is. Maar wanneer is dat? Als Christus terugkomt? Of is de kerk nu al volwassen?

Tongentaal, klanktaal of gewoon taal?

Op de Pinksterdag spraken de apostelen allerlei vreemde talen. Maar is dat hetzelfde als wat Paulus de gave van 'tongen' noemt? Of is 'tongentaal' iets heel anders? En waar dient het eigenlijk voor?

7 kenmerken van een goede luisterhouding

Preken is vast moeilijker dan luisteren. Maar week in week uit goed naar twee preken luisteren is toch ook nog niet zo gemakkelijk. Wat is nu eigenlijk een goede luisterhouding? Hoe kritisch mag of moet je zijn?

7 kenmerken van een goede preek

Ik ben kritisch. Ook zondags, als ik naar de preek luister. Maar dan probeer ik verder te kijken dan alleen persoonlijke voorkeuren. Ik heb goed nagedacht over de criteria waar een goede preek aan zou moeten voldoen.

Het Adres van Molenaar uit 1827 als spiegel voor de GKV van nu

Ik zie sterke overeenkomsten tussen de kritiek van ds. Molenaar op de Hervormde Kerk van 200 jaar geleden en de situatie in de GKV in 2016. Een opsomming.

Een kil en donker kampvuur

De kerk als een kampvuur dat licht en warmte geeft aan de mensen die er samenkomen. Maar wat is daarvoor nodig? Draait het alleen maar om liefde? Een boekbespreking.

Calvijn en het verschil tussen zondagsrust en zondagsheiliging

Nog altijd discussiëren christenen over de vraag wat wel en niet mag op zondag. Maar volgens Calvijn is zondagsheiliging bijgeloof. Zondagrust is vooral een middel om vrij en ongestoord de kerkdiensten te kunnen bezoeken.

Wat is de originele tekst van het Nieuwe Testament?

In 1516 publiceerde Erasmus zijn Griekse Nieuwe Testament. Eeuwenlang vormde deze Textus Receptus de basis voor Bijbelvertalingen. Maar tegenwoordig moeten theologen er weinig meer van hebben. Hoe terecht is dat?

Hebben christenen de wet nog nodig?

Doen christenen als vanzelf het goede? Hebben ze genoeg aan de leiding van de Heilige Geest? Of zijn Gods geboden nog steeds onmisbaar als richtsnoer voor wat goed en kwaad is?