Deputatenrapport M/V en ambt – waar gaat het fout?

De deputaten M/V en ambt stellen de synode van 2017 voor om in de GKV alle ambten open te stellen voor vrouwen. Ik kan daar met geen mogelijkheid mee instemmen. Waarom niet?

De roeping van Mirjam

Mirjam, de zus van Mozes, wordt soms aangevoerd als argument voor vrouwelijke ambtsdragers in de kerk. Want ze zou samen met haar broers door God geroepen zijn om leiding te geven aan Israël. Maar klopt dat wel?

Als de Bijbel verschillend wordt uitgelegd

Tussen christenen bestaan grote meningsverschillen over de uitleg van de bijbel. Waar komen die vandaan? Is de bijbel wel duidelijk?

Geen vrouwen in het ambt – discriminatie?

Voorstanders van vrouwen in het ambt maken soms een hard verwijt: zolang we als kerken geen vrouwen toelaten tot de ambten, maken we ons schuldig aan het onderdrukken van vrouwen. Is dat verwijt terecht?

God heeft mij niet geschapen

Het kan heel gevaarlijk zijn om simpelweg te zeggen dat God mij geschapen heeft zoals ik ben. Je krijgt zomaar een verkeerd beeld van wie God is en wat Hij wil. Dan ken je Hem niet echt en kun je Hem ook niet echt liefhebben en dienen.

Calvijn en het verschil tussen zondagsrust en zondagsheiliging

Nog altijd discussiëren christenen over de vraag wat wel en niet mag op zondag. Maar volgens Calvijn is zondagsheiliging bijgeloof. Zondagrust is vooral een middel om vrij en ongestoord de kerkdiensten te kunnen bezoeken.

Mijn 5 meest gelezen blogs van 2016

Vooral in de eerste helft van 2016 heb ik veel blogs geschreven. En ze werden nog gelezen ook. Verrassend veel zelfs. Welke sprongen eruit?

Verdraagzaamheid is nog geen eensgezindheid

Christenen verlangen naar eensgezindheid. Dan denken ze vaak aan verdraagzaamheid en het accepteren van verschillen. Maar bijbelse eensgezindheid is iets heel anders.

Houdt God van alle mensen?

'Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft...' Maar wat wordt er bedoeld met 'wereld'? Alle mensen? Of alleen de uitverkorenen?

7 basisprincipes voor gereformeerde hermeneutiek

Het woord 'hermeneutiek' is een beladen woord geworden. Allerlei Bijbelse opvattingen zijn aan het schuiven geraakt als gevolg van de zogenaamde 'nieuwe hermeneutiek'. Maar er is ook een 'oude hermeneutiek'. Hoe leggen gereformeerden al eeuwenlang de Bijbel uit?